Spring naar content

Hoe werkt de SMD

De SMD is er voor jou. Wij zijn gespecialiseerd in welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening, waarbij we ondersteuning bieden aan inwoners op persoonlijk, sociaal en maatschappelijk gebied. Om samen met jou jouw leven weer op orde te krijgen gaan wij uit van jouw eigen kracht. Je vindt de SMD in bibliotheken, wijkcentra en buurthuizen. Wij zijn dus altijd bij jou in de buurt.

De SMD voor een inclusieve samenleving

Iedereen moet mee kunnen doen in Nederland, maar soms loop je even vast. De SMD kan je daarmee helpen, zodat je actief kunt meedoen in jouw eigen omgeving. We helpen, stimuleren en ondersteunen jongeren, volwassenen senioren en gezinnen in jouw buurt die op zoek zijn naar contact, een goede besteding van de dag of professioneel advies.

Zo werken wij voor jou

Onze collega’s helpen je met het (her)pakken van de grip op jouw eigen leven, zodat je straks weer zonder hulp verder kunt. Zij stellen je vragen en maken met jou een plan. Samen gaan jullie aan de slag zodat je stap voor stap het leven weer zelf kunt oppakken. Daarbij kijken we samen met jou naar welke hulp je van jouw eigen omgeving kunt vragen, zoals jouw familie, vrienden en buren. Maar soms lukt dat niet. Dan proberen wij jou zo te begeleiden zodat je weet welke hulp wij wel aan jou kunnen geven en welke hulp je eventueel extra in moet schakelen. Zo zorgen wij er voor dat jouw problemen niet groter worden.

Mijn contactpersoon van de SMD heeft me geholpen om weer wat overzicht te hebben over mijn leven. Geweldig, want ik wist door alles wat me is voerkomen niet meer hoe ik de boel op een rijtje moest krijgen.

Nadia, inwoner uit Regio wAterland over de SMD

Blended werkwijze

Bij de SMD werken we zowel persoonlijk als digitaal. Zo kunnen wij iedereen de mogelijkheid aanbieden om on- en offline hulp te krijgen. Dit passen we aan aan jouw situatie en jouw eigen wensen. Jouw mogelijkheden staan hierbij centraal. Maatwerk, noemen we dat. Onze collega’s kunnen bijvoorbeeld bij jou op huisbezoek komen, kunnen persoonlijk met jou in gesprek gaan op een van onze locaties of je hebt online contact met een van onze collega’s. Maar je kunt ook eerst zelf op zoek gaan naar informatie. Op de website van de SMD kun je veel informatie vinden om zelf aan de slag te gaan met jouw vraag. Zo hoef je niet te wachten op een afspraak met een van onze medewerkers en kun je op ieder tijdstip online aan de slag.

Lukt dit niet? Dan zijn wij er uiteraard voor je. 

Online testen en vragenlijsten

Om jou verder op weg te helpen, maken wij bij de SMD gebruik van een aantal testen en vragenlijsten die je zelf of met een medewerker van de SMD kunt maken. Zo kom je op onze website de Positieve gezondheidstest en Effectenmonitor tegen. Wat je met deze testen kunt doen, lees je hier onder.

Positieve Gezondheid – Om inzicht te krijgen hoe het met je gaat kun je het Spinnenweb van Positieve Gezondheid invullen. Er zijn vragenlijsten voor kinderen, jongeren en volwassenen. Voel je je bijvoorbeeld gelukkig of juist eenzaam? Lukt het je om de dagelijkse dingen te doen, zoals het huishouden? Beleef je nog plezier aan je bezigheden? Over de uitkomst van de vragenlijst kan je met een van onze medewerkers in gesprek. In het gesprek focussen we ons op: Wat is voor jou echt belangrijk? Wat zou jij willen veranderen? Samen bedenken we vervolgens wie (of wat) kan helpen om jouw situatie te verbeteren.

Effectenmonitor – Bij de Effectenmonitor kun je vragenlijsten beantwoorden op verschillende thema’s: MijnBudget, MijnRelatie, MijnWelbevinden, MijnMantelzorg, MijnGezin, MijnHoofdzaken, MijnDagbesteding en MijnParticipatie.

Je hoeft niet zelf te zoeken welke je het beste kan invullen. Op onze website zijn deze vragenlijsten te vinden op de themapagina’s. Na het invullen van de vragenlijst krijg je meer inzicht in bijvoorbeeld je financiële situatie en wat je zelf kunt doen. Je krijgt bij de uitkomst ook direct adviezen mee. Met de adviezen kan je zelf aan de slag, of je kan over de uitkomst en de adviezen met een van onze medewerkers in gesprek. Samen bedenken we vervolgens wie (of wat) kan helpen om jouw situatie te verbeteren. Je kan de vragenlijst na bijvoorbeeld een halfjaar opnieuw invullen. Je ziet dan de resultaten van jouw inspanningen om de situatie te verbeteren.