Spring naar content

Ervaringsverhaal Waiman Lam

Wij moeten overal een beetje van weten

Als iemand ‘ergens mee zit’ kunnen ze bellen met het Algemeen Maatschappelijk Werk. Voor informatie, hulp en advies. “Mensen weten soms echt niet meer waar ze het moeten zoeken. Gelukkig vinden ze ons dan vaak nog wel. Simpelweg door te googlen op ‘hulp’ en de regio, maar ook doordat ze op ons gewezen worden, bijvoorbeeld door hun huisarts.”

Waiman Lam is Algemeen Maatschappelijk Werker in Oostzaan en Wormerland. Daarnaast werkt ze ook als Mantelzorgondersteuner en doet ze de Mentorwerkcoördinatie voor Oostzaan.

“Inwoners vinden ons ook door mond-tot-mond reclame. Tegenwoordig zijn mensen wat gemakkelijker daarin, denk ik. Ik merk dat als vrienden of kennissen zeggen: ‘Misschien moet je een keer naar een hulpverlener’, dat mensen dat dan ook doen. Ik heb het idee dat het de laatste jaren minder gek wordt gevonden om naar een psycholoog of maatschappelijk werker te gaan.”

Spiegelen

“Meestal ben ik een soort coach die inwoners verder helpt om weer zelfredzaam te worden. Maatschappelijk Werkers hebben direct contact met de klant en zijn goed in psychosociale hulpverlening. Dat houdt in dat we door middel van gesprekken ‘spiegelen’. Er wordt van ons gevraagd van alles iets te weten. We zijn ook goed in het organiseren van heel praktische zaken en we weten waar we moeten zoeken. We zijn professionals met specifiek lokale kennis.”

“Onze leidraad is: ‘Kunt u iets met mijn advies?”, vervolgt Waiman. “En zo niet dan moeten we op zoek naar iets waar je wel wat aan hebt’. Maar vooral ook: ‘We gaan samen op zoek naar wat u verder kan helpen’. Soms kan ik de oplossing zelf bieden en soms verwijs ik door. Ik weet de weg.”

Samen optrekken

“Het maatwerk dat we leveren vind ik heel erg leuk. En ik leer ook elke dag. Soms omdat klanten iets wijs zeggen, soms omdat ik van het proces leer. De kracht van mensen ontdekken is heel mooi aan mijn werk. Ik heb een goede dag als de samenwerking soepel loopt. Samen optrekken is gewoon fijn. Dat je je met z’n allen – klant en collega’s – verantwoordelijk voelt voor het proces.” 

“Mensen worden vooral blij van mij omdat ik eerlijk teruggeef wat ik zie. Ik denk dat klanten dáár vooral iets mee kunnen. Soms zijn ze teleurgesteld dat ik niet hun problemen oplos, maar dat komt ook omdat we tegenwoordig echt minder overnemen. Over het algemeen is men tevreden over ons, klanten vinden het prettig dat ze bij ons terecht kunnen. We zijn er als het moet, zonder wachtlijst of bureaucratie. Als het nodig is maken we tijd en staan we snel klaar”

Samen optrekken is gewoon fijn. Dat je je met z’n allen – klant en collega’s – verantwoordelijk voelt voor het proces.

Waiman Lam