Spring naar content

Ervaringsverhaal van Charlotte Swagerman

Wegwijs maken in wirwar van wet- en regelgeving

“Sociaal Raadslieden zijn meedenkers met kennis van zaken. De samenleving wordt complexer, steeds meer wordt ook digitaal geregeld. Ik zie dat de groep kwetsbare burgers groeit. De behoefte van mensen aan iemand die hen vertelt welke weg het beste kan worden bewandeld is groot.”

Charlotte Swagerman is namens de SMD sociaal raadsvrouw in Oostzaan en Wormerland. Ze helpt inwoners van deze gemeenten met hun vragen en problemen op sociaal juridisch gebied. “Dat varieert van het helpen bij het schrijven van een bezwaarschrift tot het lezen van ingewikkelde juridische brieven. Veel vragen hebben te maken met financiën. Mensen hebben dan bijvoorbeeld betalingsachterstanden of willen weten welke minimaregelingen gelden voor hen.” 

Zelfredzaam

Het werkterrein van de sociaal raadslieden is heel breed, schetst Charlotte: “We helpen bij vragen over werk en inkomen, belasting en toeslagen, schulden, huisvesting maar ook over personen- en familierecht. Mensen worden steeds meer geacht zelfredzaam te zijn, maar lopen regelmatig vast. De samenleving wordt complexer. Ook wordt steeds meer digitaal geregeld. Ondertussen groeit de groep van kwetsbare mensen die van die regelingen en voorzieningen afhankelijk zijn. Wij helpen deze burgers met informatie, ondersteuning en gerichte adviezen en maken hen wegwijs in de wirwar van wet en regelgeving. Wij zijn er om het oplossend vermogen van inwoners te faciliteren en te vergroten.”

Mensen worden steeds meer geacht zelfredzaam te zijn, maar lopen regelmatig vast.

Charlotte Swagerman
Juiste plek

“Wij denken mee en steunen mensen. Ook als er geen direct antwoord is, zijn mensen vaak al geholpen als ze weten waar ze wél op de juiste plek zijn. Ik vind het mooi om te zien dat mensen inzien dat ze zelf ook in actie kunnen komen, waardoor hun zelfvertrouwen groeit. Zo kan ik mensen echt vooruit helpen.”

“Onze kracht zit vooral in onze toegankelijkheid. Mensen komen naar ons toe hier in het gemeentehuis, maar we gaan ook op huisbezoek. Ik word ook regelmatig bevraagd via WhatsApp door mensen die ik eerder heb geholpen en die opnieuw tegen een probleem aanlopen. Ze sturen dan bijvoorbeeld een foto van een ingewikkelde brief met de vraag gezamenlijk de brief te lezen omdat men deze niet volledig begrijpt of hen te adviseren wat er op het formulier ingevuld moet worden. Die mensen kan ik meestal snel helpen door de juridische of ambtelijke taal begrijpelijk te maken.”